Passa al contingut principal

Quelcom evitable

 

La Julieta era una dona curiosa, molt curiosa. No era només per la seva vestimenta, també per la seva manera de ser i d'actuar. Li agradava la roba de colors vius: rosa, groc, verd...Combinava camises i pantalons bigarrats i estampats sense cap mena de criteri aparent. El resultat era una composició en el que no encaixava res però resultava curiosament harmoniosa. Tot l'any es vestia amb unes sabates obertes per darrere, una mena d'esclops amb els talons desgastats  per la banda de fóra del peu, tal i com era la seva petjada. A l'hivern duia uns mitjons gruixuts que com la resta de la roba semblaven pensats per donar més desordre al conjunt. Tenia els  cabells blancs, havien anat emblanquint al seu aire, ara en un costat, ara en un altre. Sempre els portava nets i pentinats amb un desordre bell.  El seu rostre era jove, sempre ho havia estat. Els anys passaven i li anaven donant una maduresa que no la feien envellir , al contrari, semblava que sotmetia a un tractament invers en el que cada cop hi havia més serenor i els ulls se li veien més grans perquè les arrugues del costat semblaven contreure's per donar-los-hi espai. 

Al poble la veien estranya, però no hi podien ser desagradables perquè sempre era molt afable i educada amb tothom. Somreia als botiguers i als veïns, saludava pel carrer alegrement, encara que  sempre defugia preguntes sobre la seva situació personal. 

Havia comprat, ja feia uns cinc anys, la caseta baixa de la plaça que tenia un petit jardinet al davant i un gran pati darrera. Els propietaris anteriors hi havien fet moltes millores i havien construït una petita piscina. La va trobar a un  bon preu i  bones condicions. Una furgoneta va descarregar les seves pertinences al pati posterior.  Va ser un contratemps important per als veïns, pendents de saber quins objectes duia. Feia poc soroll i es passava moltes hores al jardí, on hi vivien uns quants gats que havia anat acollint des de la seva arribada. 

Uns deien que era pintora i altres que era escriptora però no se li coneixia cap feina remunerada. Es va especular amb que fos vídua o divorciada i això li permetés viure sense treballar. Ella somreia, ajudava les veïnes més grans i participava dels actes culturals del poble, sempre des d'un lloc discret. La canalla opinaven que semblava una fada moderna, sense  vareta però de ben segur, tenia meravellosos poders amagats. Els més grans, responien que en realitat era una bruixa. Començava un debat en el que es contemplaven totes les possibilitats, podia ser una fada malvada  o una bruixa bona, per això tenia tants gats. 

No se sap ben bé d'on va sorgir el rumor de que algú s'havia assabentat de que en un altre poble (de nom desconegut) on havia viscut, li havia pres el marit  a una altra dona. No se sabia que se n'havia fet finalment de l'home furtat, però  de seguida li van adjudicar el sobrenom de la "roba marits". Quan anava pel carrer, algunes dones casades se la miraven de reüll i a poc a poc, molta gent va deixar de saludar-la. Alguns perquè creien realment el que es deia i altres, per no tenir problemes amb els que en malparlaven. La Julieta seguia com sempre, amable i somrient però cada cop sortia menys de casa, mirava de no donar-se per al·ludida, però li costava moure's en un ambient tant tens. 

Van passar els mesos, havia minvat la intensitat del rumor i la rancúnia de les possibles afectades. Tot anava més en calma, però ella no va poder recuperar la confiança ni el somriure de molts dels seus veïns. Un matí la porta de la casa no es va obrir, no va sortir a buscar el pa, ni a comprar la verdura a la parada que venia els dimarts. Una furgoneta va entrar de nou per darrera a recollir les seves pertinences. La casa es va vendre. Els gats tampoc no hi eren, havien marxat amb ella. 

Unes setmanes després , van desaparèixer de manera sobtada deu homes  del poble, bàsicament alguns marits. Ningú els va poder localitzar: ni en  les recerques dels mossos, ni en les batudes locals. Al cap de tres dies, els van trobar vagant pel camí que portava al riu, desorientats i descalços. No van poder recordar que els havia passat, ni com havien desaparegut. Com si els haguessin rentat la memòria.

A poc a poc, es van anar divorciant i van formar una comunitat autosuficient que es va instal·lar a la caseta de la plaça que ella havia deixat buida. Es convertiren  al budisme i tots ells es van ordenar monjos. S'especialitzaren en el  cultiu ecològic, tot venent els seus productes als mercats setmanals. Aconseguiren un  gran èxit comercial i el model s'estengué  per la contrada. 












Entrades populars d'aquest blog

Pluja

Els paraigües només ens paren la pluja per damunt del cap, però se'ns mullen les cames, els peus, les sabates, la bossa... Ens creiem enganyosament coberts. Apareixen tolls al terra que trepitgem confoses entre totes les altres accions a les que ens obliga la pluja: aguantar el paraigües, patir el baf de les ulleres, esquivar els altres vianants... Posem els peus a l'aigua perquè ens hem parat ben bé al mig del bassal, no l'hem vist aparèixer en el nostre trajecte . Ens sobta l'esquitx del líquid amarat de terra.  Així és com la Maria va trepitjar el seu propi aigüerol, aquell que l'esperava inevitablement,  embolcallada per mar de persones que només van procurar  no esquitxar-se en  l'impacte dels peus d'ella sobre el terra amarat d'aigua embassada.  Se li va embrutar tota la part baixa del pantaló i notava la fredor dins de les sabates. Hauria de passar tot el dia amb aquella roba que s'aniria assecant amb el trànsit de les hores. Algunes peces que...

Una casa que perd la pell

El Sintet era un home de poques paraules i de poques accions . Vivia sol en una casa amb un gran pati a la part alta del poble. Tenia les persianes sempre baixades, com si dins no hi hagués cap moviment. La façana havia anat perdent el color i l'arrebossat de les parets queia en alguns trams, semblava que  li anessin traient la pell a poc a poc. Una porta gran de fusta era la frontera infranquejable. Dins només, el territori propi.  Feia molts anys, d'ençà que havia mort la seva dona, que ningú hi entrava. Només de tant en tant qui portava un electrodomèstic nou, el revisor del gas...Aquest fet generava rumors de tota mena sobre l'interior: que si vivia envoltat d'escombraries, que si havia cremat els mobles...Sortia a comprar al poble i sovint també marxava en el seu cotxe atrotinat  a la ciutat. No se l'havia vist mai pel bar, tampoc anava a  les reunions de l'agrupació de pagesos. Vivia en el que semblava un silenci permanent en aquella casa d'aparença ad...

Les dones i la pedra

E ntrevistes a les escultores Núria Carreras, Ingrid Tost i Emma regada, participants en  la segona edició de Maldant la Pedra.  https://maldantlapedra.cat/ D'esquerra a dreta i de dalt a baix: Emma Regada, Núria Carreras, Ingrid Tost, detall    Núria Mallol.  Fotografia: Michell Rivas Canals SVC. https://vimeo.com/506450181 ; https://www.instagram.com/guajirixnay/ Maldà és un micropoble de la comarca de l'Urgell, Lleida, que com molts altres, viu la pèrdua de població i el creixement de la mitjana d'edat dels seus habitants. Es busquen recursos i s'exploren iniciatives per poder esquivar el que semblaria inevitable: cases buides i carrers en silenci. De moment hi ha escola i un bar, dos indicatius de  que el poble encara batega. El món rural ha de lluitar a més a més contra estereotips: no és un indret idíl·lic, però tampoc  un desert cultural. I aquí és on entren iniciatives com la que esmentem, que tenen un valor, cultural, artístic i simbòlic. L'en...