Passa al contingut principal

crims rurals

Van trobar la Rossita estesa de bocaterrosa al costat del camí que duia a la  bassa. La va veure un pagès, el Joan, que anava a segar de bon matí per aprofitar la fresca. Pensava que havia caigut i va parar per auxiliar-la. No li va semblar estrany veure-la allí,  la gent del poble sortien passejar  ben d'hora quan feia  aquesta calor tant  intensa. En acostar-se, de seguida  va saber de qui es tractava  perquè  ella  sempre duia una bata de quadres grisa i verda que anava arrossegant de dècada en dècada. Moltes padrines escullen un uniforme que no canvien en el decurs dels anys i que sembla resistir el pas del temps amb dignitat. Algunes teories de carrer de persones no incloses al club de les bates, s'inclinen per pensar que en van comprar moltes d'iguals i les van alternant o que la modista local deu tenir peces de roba reservades per cada usuària i així li  fer la mateixa bata indefinidament. És una de les moltes incògnites locals. 

El Joan  la va cridar pel seu nom i en no obtenir resposta s'inclinà per tocar-la. Va tenir un sobresalt en notar que  el seu cos estava fred i rígid. De seguida trucà a  la família i a emergències, des d'on van enviar un cotxe de mossos i una ambulància. Quan van arribar , ja hi havia un grupet de persones congregat al voltant de la difunta. L'havien girat per verificar-ne la identitat, sense fer cas a qui deia que calia deixar-la com estava per si hi havia una investigació.  En donar-li el tomb , hi va haver xiscles perquè es va descobrir una ferida ensangonada al ventre, encara que  no hi havia cap altre rastre de sang al voltant. La Llúcia, la seva companya inseparable des de que les dues havien quedat vídues, també era al lloc dels fets alternant els plors amb mirades cap a tots els costats, buscant alguna cosa.

L'autòpsia va confirmar que havia mort dessagnada a conseqüència de la ferida amb arma blanca que tenia a la panxa que també li havia afectat òrgans vitals. Hi havia senyals de lluita a les mans i algun residu  de quelcom mossegat a la boca. La seva amiga ho va trobar normal: la Rossita no moriria sense lluitar. En el decurs de la  investigació es va saber que ja no havia passat la nit a casa o sigui que el crim s'havia produït el dia abans. Ningú havia vist res, ni havia sentit res. Vivia sola en una casa gran i les finestres de la cuina  i de la seva habitació donaven al pati interior, així que no es podia saber mai si era a casa o no. A la cerimònia de l'enterrament l'església plena, molta gent més per tafaneria que per una altra cosa. Els fills van acompanyar el cos al cementeri i allí la van deixar, amb el seu secret: qui l'havia mort. Els mossos van iniciar la recerca de pistes, hi va haver interrogatoris, però res va quedar clar. 

La Llúcia sortia cada dia a caminar i parava una estona davant de la gran noguera, al costat oposat del poble i del lloc on havien trobat la Rossita. Allí examinava un a un els solcs del tronc i endevinava les mans de la seva amiga aferrant-s'hi. Després mirava cap al terra i veia com la pluja i les herbes s'encarregaven d'esborrar una taca de sang.  El canal de reg s'hauria emportat l'arma del crim. Només elles dues sabrien quin era el secret que n'havia dut una a al mort i a l'altra al silenci. Es deia que no tenia por de morir, però si de les males llengües i de la incomprensió. Vivien en un lloc en el que tot era vist, examinat i jutjat, una mena de presó sense reixes visibles. La llibertat s'havia d'exercir d'amagat i sortir del camí marcat es pagava a un alt preu: el grup podia ser implacable i les paraules ferien cada dia en un degoteig que anava fent escletxes, com l'aigua a les pedres. La seva aventura, rebel·lar-se amb la vida  que els tocava difoses en un mar de bates de quadres, s' havia acabat de manera abrupta. Segurament la Rossita ho hauria fet  igualment, la monotonia que les empresonava també podria ser la mort.

 


Entrades populars d'aquest blog

Una casa que perd la pell

El Sintet era un home de poques paraules i de poques accions . Vivia sol en una casa amb un gran pati a la part alta del poble. Tenia les persianes sempre baixades, com si dins no hi hagués cap moviment. La façana havia anat perdent el color i l'arrebossat de les parets queia en alguns trams, semblava que  li anessin traient la pell a poc a poc. Una porta gran de fusta era la frontera infranquejable. Dins només, el territori propi.  Feia molts anys, d'ençà que havia mort la seva dona, que ningú hi entrava. Només de tant en tant qui portava un electrodomèstic nou, el revisor del gas...Aquest fet generava rumors de tota mena sobre l'interior: que si vivia envoltat d'escombraries, que si havia cremat els mobles...Sortia a comprar al poble i sovint també marxava en el seu cotxe atrotinat  a la ciutat. No se l'havia vist mai pel bar, tampoc anava a  les reunions de l'agrupació de pagesos. Vivia en el que semblava un silenci permanent en aquella casa d'aparença ad

Les dones i la pedra

E ntrevistes a les escultores Núria Carreras, Ingrid Tost i Emma regada, participants en  la segona edició de Maldant la Pedra.  https://maldantlapedra.cat/ D'esquerra a dreta i de dalt a baix: Emma Regada, Núria Carreras, Ingrid Tost, detall    Núria Mallol.  Fotografia: Michell Rivas Canals SVC. https://vimeo.com/506450181 ; https://www.instagram.com/guajirixnay/ Maldà és un micropoble de la comarca de l'Urgell, Lleida, que com molts altres, viu la pèrdua de població i el creixement de la mitjana d'edat dels seus habitants. Es busquen recursos i s'exploren iniciatives per poder esquivar el que semblaria inevitable: cases buides i carrers en silenci. De moment hi ha escola i un bar, dos indicatius de  que el poble encara batega. El món rural ha de lluitar a més a més contra estereotips: no és un indret idíl·lic, però tampoc  un desert cultural. I aquí és on entren iniciatives com la que esmentem, que tenen un valor, cultural, artístic i simbòlic. L'entorn és abunda

Silvestre

Segons el diccionari,silvestre és alló que creix al camp o la selva de manera natural, quelcom no domesticat.  Reconec que ara mateix la única cosa que tinc de silvestre és el meu pentinat , però de tant en tant m'agafa el rampell i sóc aire en moviment buscant racons en el pensament sense cultivar. En la meva vida busco l'organització i l'ordre sense sort, tard o d'hora tot sembla agafar vida pròpia  i es desordena d'acord amb  normes lliures i indesxifrables.