Passa al contingut principal

Entre papers



Regirava un plec de papers antics amb escriptures, testaments i poders de la família materna. Avis i rebesavis es deixaven les terres, en compraven o esdevenien representats legals de parents de l'Argentina. Eren un munt de plecs esgrogeïts escrits a màquina o a ma amb una cal.ligrafia repolida. S'imaginava l'escrivent copiant muntanyes de documents, atapaïnt la lletra, assegut en un escriptori sota la llum d'un "flexo".  En el seu relat imaginari també hi apareixia una oficina del notari plena de mobles foscos i robustos, de bona fusta, com les que havia vist de petita. El seu rebesavi hi estava assegut, abillat amb una boina i la camisa per dins els pantalons, guardant el feix de bitllets a la faixa. 

Entre tots aquests tresors  va sortir una fotografia en blanc i negre que havia estat presa molts anys després de tots aquests documents, però força abans d'ara. Al principi la va apartar sense gairebé mirar-se-la, però ara, ja quieta i havent examinats tots els papers, la veu damunt de tot el plec i pensa que que les fotografies de vell apareixen per algun motiu. No sabria dir si són missatges de l'univers, dels avantpassats o senzillament una casualitat que la lliga amb el seu passat. 

Hi apareixen la mare, el pare i el germà gran davant d'un pastís d'aniversari del nen. Ella encara no havia nascut. El pare el sosté en braços per a que bufi l'espelma i la mare l'ajuda amb el gest. I llavors, asseguda al terra com estava, es va adonar de que no havia vist mai cap fotografia seva amb pastís que portés de primer any i per descomptat, cap amb els dos pares. Va repassar mentalment el recull d'imatges que van trobar en una capsa a casa dels avis i en cap apareix amb tots dos, com tampoc apareix en braços de ningú. 

Se'n va anar a la fredor d'una infància on li van dir que havia arribat per accident, en un mal moment de la parella, de fet, l'inici d'un mal moment permanent. Les coses no van anar gens bé per als grans i els petits en van recollir les runes, immersos en un enderroc en el que les convencions de l'época feien que tot plegat esdevingués un drama desmesurat i l'inici d'un temps en el que foren identificats per sempre més amb aquells fets. El pare va fugir de casa i del país i la mare es va quedar sola amb tots dos fills. Un pare absent i una mare desbordada per la vida i les llengües malintencionades. 

Les fotografies poden ser l'inici o el final d'un relat de vida i una clau per reobrir un passat que no sempre és amable. Ens poden portar als abismes on es van perdre totes aquelles abraçades que no ens van fer i ens adonem que són tant profunds, que mai més les podrem albirar. 









 

Entrades populars d'aquest blog

Una casa que perd la pell

El Sintet era un home de poques paraules i de poques accions . Vivia sol en una casa amb un gran pati a la part alta del poble. Tenia les persianes sempre baixades, com si dins no hi hagués cap moviment. La façana havia anat perdent el color i l'arrebossat de les parets queia en alguns trams, semblava que  li anessin traient la pell a poc a poc. Una porta gran de fusta era la frontera infranquejable. Dins només, el territori propi.  Feia molts anys, d'ençà que havia mort la seva dona, que ningú hi entrava. Només de tant en tant qui portava un electrodomèstic nou, el revisor del gas...Aquest fet generava rumors de tota mena sobre l'interior: que si vivia envoltat d'escombraries, que si havia cremat els mobles...Sortia a comprar al poble i sovint també marxava en el seu cotxe atrotinat  a la ciutat. No se l'havia vist mai pel bar, tampoc anava a  les reunions de l'agrupació de pagesos. Vivia en el que semblava un silenci permanent en aquella casa d'aparença ad

Les dones i la pedra

E ntrevistes a les escultores Núria Carreras, Ingrid Tost i Emma regada, participants en  la segona edició de Maldant la Pedra.  https://maldantlapedra.cat/ D'esquerra a dreta i de dalt a baix: Emma Regada, Núria Carreras, Ingrid Tost, detall    Núria Mallol.  Fotografia: Michell Rivas Canals SVC. https://vimeo.com/506450181 ; https://www.instagram.com/guajirixnay/ Maldà és un micropoble de la comarca de l'Urgell, Lleida, que com molts altres, viu la pèrdua de població i el creixement de la mitjana d'edat dels seus habitants. Es busquen recursos i s'exploren iniciatives per poder esquivar el que semblaria inevitable: cases buides i carrers en silenci. De moment hi ha escola i un bar, dos indicatius de  que el poble encara batega. El món rural ha de lluitar a més a més contra estereotips: no és un indret idíl·lic, però tampoc  un desert cultural. I aquí és on entren iniciatives com la que esmentem, que tenen un valor, cultural, artístic i simbòlic. L'entorn és abunda

Silvestre

Segons el diccionari,silvestre és alló que creix al camp o la selva de manera natural, quelcom no domesticat.  Reconec que ara mateix la única cosa que tinc de silvestre és el meu pentinat , però de tant en tant m'agafa el rampell i sóc aire en moviment buscant racons en el pensament sense cultivar. En la meva vida busco l'organització i l'ordre sense sort, tard o d'hora tot sembla agafar vida pròpia  i es desordena d'acord amb  normes lliures i indesxifrables.