Passa al contingut principal

Felicitat conjugal

He passat una bona estona mirant una foto familiar reveladora

Són davant d'una porta de fusta, segurament la de la casa on vivien i on hem viscut algunes generacions que els hem seguit. La primera impressió és la de ser dos ancians però  no eren tant grans com ens sembla . La vida llavors era una altra cosa.  El seu llenguatge corporal ens indica que tot i aparèixer junts a la foto, deuen estar molt lluny l'un de l'altre.  Els miro i se m'escapa una rialla, davant una confessió en forma d'imatge, dues persones adultes amb un posat que evidencia tantes coses... Interpreto que no devien tenir massa bona relació, ni rastre aparent d'amor i complicitat . Pot ser aquesta és la meva idea preconebuda i la vida d'aquest matrimoni no era bona ni dolenta, senzillament era així, una construcció en la que dues persones, dues identitats, estableixen un sistema en el que reprodueixen conductes apreses i les fan seves. Personalitats que s'han perdut en les rutines de cada dia, en la força i la duresa del treball, en la supervivència i el manteniment d'una família en la que han de perviure els bens materials, en la que cal conservar el guanyat i si pot ser, augmentar el patrimoni. Transmetent herències materials i emocionals.

Ella és menuda  i porta una faldilla  fins als turmells , una camisa abotonada de màniga llarga posada per dins. Al  cap un mocador  lligat per davant. Se li veuen una mica els cabells que deu portar recollits. Una imatge gens diferent de la de la majoria de dones d'aquesta edat i  época en entorns rurals. Era la mare de quatre fills vius, segurament n'hi va haver altres que van morir. Té els braços creuats, sembla que està enfadada o en postura defensiva. Els ulls i la boca encongits, en consonança amb els braços i defugint tot contacte amb la persona que té a la vora, encara que hi compartia el llit. És la cuidadora de fills, de pares ancians, qui fa el menjar per tots, qui renta sense rentadora i treballa al camp si cal.

Ell amb camisa i sobrecamisa abotonada gairebé fins al coll embotida per dins dels pantalons, que quedaven lligats per sota de la panxa. Al cap una gorra de roba amb visera per tapar el sol als ulls. És força més alt i voluminós que la seva dona. De cara rodona i plena  té un posat desafiant o despectiu. Les mans a les butxaques i el rostre girat en sentit contrari d'on està ella. És el pare de tres quatre vius i el proveïdor de la família, qui treballa al camp i qui probablement administra els diners. Fer d'home era un privilegi però també podia esdevenir una condemna, el fet de mantenir-se sord a allò que hom podia ser més enllà de la tradició. 

La viva imatge de la felicitat conjugal, vaja.  Em pregunto com devia ser la vida a casa, com es parlaven entre ells i com es normalitzaven les relacions d'aquesta mena perquè ningú esperava que a aquestes alçades quedés res de res del que els va unir. Res per amagar, res calia per presentar-se millor davant de l'altre. Els matrimonis  podien ser transaccions comercials. Els membres de la família pot ser  havien de servir a la causa comuna. No recordo el que em van explicar sobre aquesta parella, com va ser que es van casar, no se si va ser voluntari o un acord com tants altres es feien.

Imagino aquesta parella a la casa familiar amb fills, pares majors, germans solters... sense tele ni wiffi. Res per entretindre's, res per defugir-se.  La intimitat devia ser una gesta imposible en una casa amb tanta gent i amb tant vida en comú. Relacions, maneres de fer que passaven d'una generació a l'altra. No hi havia libres d'autojuda, ni tampoc Paulo Cohelo, aparentment cap consciència de que la vida podia ser d'una altra manera, que es podia i calila exercir el dret a escollir.  Cada pas guanyat devia ser una petita querra. Gent anònima amb vides per explicar, aparentment sense interés, avorrides, rutinàries, però atentes al de fóra que d'una manera o altra, irremediablement, les havia de canviar. 

I presuposo , interpreto, veient aquesta imatge totes aquestes coses, però jo no hi era, no sóc ells i no sé res del que passava en realitat. El que a mi em pot semblar greu o incomprensible pot ser era acceptat com el decurs del dia i la nit o el pas de les estacions. Ara bé, hi ha hagut canvis, molts canvis en la vida de les dones i en la manera de fer al mon rural i agraeixo a aquesta dona de braços creuats i rostre emmurriat el que devia guanyar en petits però ferms passos. Segurament no es va creure tot el que marcava la tradició i aquesta heretgia   va anar passant als/les descendents amagada entre el que era "normatiu". Pot ser no era tant petita com aparenta a la fotografia. 

Entrades populars d'aquest blog

Una casa que perd la pell

El Sintet era un home de poques paraules i de poques accions . Vivia sol en una casa amb un gran pati a la part alta del poble. Tenia les persianes sempre baixades, com si dins no hi hagués cap moviment. La façana havia anat perdent el color i l'arrebossat de les parets queia en alguns trams, semblava que  li anessin traient la pell a poc a poc. Una porta gran de fusta era la frontera infranquejable. Dins només, el territori propi.  Feia molts anys, d'ençà que havia mort la seva dona, que ningú hi entrava. Només de tant en tant qui portava un electrodomèstic nou, el revisor del gas...Aquest fet generava rumors de tota mena sobre l'interior: que si vivia envoltat d'escombraries, que si havia cremat els mobles...Sortia a comprar al poble i sovint també marxava en el seu cotxe atrotinat  a la ciutat. No se l'havia vist mai pel bar, tampoc anava a  les reunions de l'agrupació de pagesos. Vivia en el que semblava un silenci permanent en aquella casa d'aparença ad

Les dones i la pedra

E ntrevistes a les escultores Núria Carreras, Ingrid Tost i Emma regada, participants en  la segona edició de Maldant la Pedra.  https://maldantlapedra.cat/ D'esquerra a dreta i de dalt a baix: Emma Regada, Núria Carreras, Ingrid Tost, detall    Núria Mallol.  Fotografia: Michell Rivas Canals SVC. https://vimeo.com/506450181 ; https://www.instagram.com/guajirixnay/ Maldà és un micropoble de la comarca de l'Urgell, Lleida, que com molts altres, viu la pèrdua de població i el creixement de la mitjana d'edat dels seus habitants. Es busquen recursos i s'exploren iniciatives per poder esquivar el que semblaria inevitable: cases buides i carrers en silenci. De moment hi ha escola i un bar, dos indicatius de  que el poble encara batega. El món rural ha de lluitar a més a més contra estereotips: no és un indret idíl·lic, però tampoc  un desert cultural. I aquí és on entren iniciatives com la que esmentem, que tenen un valor, cultural, artístic i simbòlic. L'entorn és abunda

Silvestre

Segons el diccionari,silvestre és alló que creix al camp o la selva de manera natural, quelcom no domesticat.  Reconec que ara mateix la única cosa que tinc de silvestre és el meu pentinat , però de tant en tant m'agafa el rampell i sóc aire en moviment buscant racons en el pensament sense cultivar. En la meva vida busco l'organització i l'ordre sense sort, tard o d'hora tot sembla agafar vida pròpia  i es desordena d'acord amb  normes lliures i indesxifrables.