Passa al contingut principal

Les espurnes de memòria

La padrina va estar malalta gairebé un any. Van ser uns mesos llargs, interminables. Un temps en el que la seva ment anava i venia. De vegades era coherent, ens reconeixia i recordava qui era ella. En altres moments es tornava una nena petita que cridava la seva mare. Era una situació estranya, veure la que havia estat una gran força materna, tornant de nou a la menudesa de la infància. De nou era fràgil, tornava a un món que ja li semblava perdut. S'associava  la seva demència però jo ho veia com un retorn al que era, com un reconeixement de totes les seves febleses, als sentiments que mai havia gosat expressar. Demanava per una mare que havia  perdut als pocs anys de néixer i segurament li vagarejaven records, l'escalfor d'una falda, d'uns batecs que l'asserenaven. Era qui la treia dels mals sons, dels nocturns i d'aquells que anava vivint al llarg del dia. La claror del sol no els apaivagava, sinó que els obligava a viure de cos i de ment. La mare era l'absència, el refugi i la va aconseguir trobar al final de la seva vida. 
Els darrers mesos ja no es movia del llit, i es va perdre en els seus deliris, en un món fantàstic, caòtic i desordenat en el que els dies i les nits eren la mateixa cosa. M'ho imagino com una sala plena de gent que apareixia i desapareixia sense cap ordre cronològic, segurament obeint a les espurnes que la memòria li anava oferint. 
Havia estat una dona alta pel seu temps, venia de mena forta i ben aviat la van acostumar a la feina dura al camp. El seu marit, el padrí, era poca cosa físicament. Ella morena amb els ulls foscos i ell ros i amb els ulla blaus. Una parella repte per al fotògraf del casament que va composar un retrat amb el nuvi assegut i la núvia de peu als seu costat per a que no es fes tant evident que ella era el superava en alçada. 
Ara era al llit, s'havia tornat menuda, com un farcell, encongida en si mateixa. No quedava res de la seva força, de les hores al sol i de la resistència al treball. No es  volia apagar, segurament li quedaven encara fantasmes per rebre en aquella habitació en la que estava  des de feia mesos. Al final la va vèncer al vida mateixa, que va decidir que ja se n'anava. La seva ànima va quedar-se per un temps per casa, em venia a veure quan jo dormia a la que havia estat la seva cambra. Pintada i remoblada encara va tardar en deixar de ser seva. 
Després de tots aquests anys, quan vaig a la casa, ara buida, encara em sembla que la sento (la pressento), que em mira i parla amb els altres habitants que com ella, resten a la casa. No han marxat i han de quedar-se per vetllar la memòria fallida, apegats a una casa que va ser aixopluc de vàries generacions. M'agradaria que al menys, hi convisquin en pau. 

Entrades populars d'aquest blog

Una casa que perd la pell

El Sintet era un home de poques paraules i de poques accions . Vivia sol en una casa amb un gran pati a la part alta del poble. Tenia les persianes sempre baixades, com si dins no hi hagués cap moviment. La façana havia anat perdent el color i l'arrebossat de les parets queia en alguns trams, semblava que  li anessin traient la pell a poc a poc. Una porta gran de fusta era la frontera infranquejable. Dins només, el territori propi.  Feia molts anys, d'ençà que havia mort la seva dona, que ningú hi entrava. Només de tant en tant qui portava un electrodomèstic nou, el revisor del gas...Aquest fet generava rumors de tota mena sobre l'interior: que si vivia envoltat d'escombraries, que si havia cremat els mobles...Sortia a comprar al poble i sovint també marxava en el seu cotxe atrotinat  a la ciutat. No se l'havia vist mai pel bar, tampoc anava a  les reunions de l'agrupació de pagesos. Vivia en el que semblava un silenci permanent en aquella casa d'aparença ad

Les dones i la pedra

E ntrevistes a les escultores Núria Carreras, Ingrid Tost i Emma regada, participants en  la segona edició de Maldant la Pedra.  https://maldantlapedra.cat/ D'esquerra a dreta i de dalt a baix: Emma Regada, Núria Carreras, Ingrid Tost, detall    Núria Mallol.  Fotografia: Michell Rivas Canals SVC. https://vimeo.com/506450181 ; https://www.instagram.com/guajirixnay/ Maldà és un micropoble de la comarca de l'Urgell, Lleida, que com molts altres, viu la pèrdua de població i el creixement de la mitjana d'edat dels seus habitants. Es busquen recursos i s'exploren iniciatives per poder esquivar el que semblaria inevitable: cases buides i carrers en silenci. De moment hi ha escola i un bar, dos indicatius de  que el poble encara batega. El món rural ha de lluitar a més a més contra estereotips: no és un indret idíl·lic, però tampoc  un desert cultural. I aquí és on entren iniciatives com la que esmentem, que tenen un valor, cultural, artístic i simbòlic. L'entorn és abunda

Silvestre

Segons el diccionari,silvestre és alló que creix al camp o la selva de manera natural, quelcom no domesticat.  Reconec que ara mateix la única cosa que tinc de silvestre és el meu pentinat , però de tant en tant m'agafa el rampell i sóc aire en moviment buscant racons en el pensament sense cultivar. En la meva vida busco l'organització i l'ordre sense sort, tard o d'hora tot sembla agafar vida pròpia  i es desordena d'acord amb  normes lliures i indesxifrables.